Maatwerktrainingen en coaching voor onderwijs
Bij Ausculta bied ik trainingen en coachingstrajecten die zich kenmerken door maatwerk. Geen 'one size fits all' aanpak. De uitgangspunten voor elk traject liggen in Verbindend gezag en geweldloos verzet en Traumasensitief werken. Op deze grond bouwen we samen een passend traject. Beide grondgedachten bieden een enorm scala aan tools die ingezet kunnen worden om kennis, inzicht en vaardigheden van het team of de individuele docent, leerkracht te vergroten.
Training en coaching in Verbindend Gezag® en geweldloos verzet
Verbindend Gezag® laat zich niet omschrijven als een methodiek. Het een grondhouding waarop alle handelen gebaseerd is. Geweldloos verzet biedt tools die op basis van deze grondhouding ingezet kunnen worden wanneer een situatie vraagt om verzet tegen ongewenst, onacceptabel gedrag en het herstellen van relaties tussen bijvoorbeeld docent en leerling, leerlingen onderling of relaties tussen de school en ouders.
Deze aanpak biedt handvatten voor:
-
Het versterken van gezag zonder gebruik van macht of dwang.
-
Het bouwen aan duurzame relaties tussen docenten, ouders en leerlingen.
-
Het hanteren van moeilijke situaties met een focus op samenwerking.
Tijdens de trainingen en coachingstrajecten werken we aan:
-
Effectief omgaan met weerstand en conflicten.
-
Creëren van een veilige leeromgeving.
-
Praktische strategieën voor geweldloos verzet in het onderwijs.
Training en coaching in Traumasensitief Lesgeven
Traumasensitief onderwijs helpt scholen om beter in te spelen op de behoeften van leerlingen die met trauma’s kampen. Deze aanpak richt zich op inzicht en wat trauma is en geeft tools voor het bevorderen van een veilige, ondersteunende leeromgeving waarin elke leerling zich gehoord en gezien voelt, de basis voor het komen tot didactische en persoonlijke ontwikkeling
Wat kunt u verwachten?
-
Inzicht in de impact van trauma op het gedrag en de leerprestaties van leerlingen.
-
Praktische tools om een traumasensitieve klasomgeving te creëren.
-
Begeleiding bij het ontwikkelen van beleid voor traumasensitief lesgeven binnen uw school.